Csatolmány | Méret |
---|---|
Wankel -motor.pdf | 604.47 KB |
Szerzői információk
Mikrotartalom leírása
Félix Wankel 1926-ban kezdett el foglalkozni a forgódugattyús motor szerkesztésével. 1951-ben forgódugattyús kompresszort szerkesztett NSU motorkerékpárhoz, majd 1954-ben készült el az első NSU forgódugattyús motor terve.
A bolygódugattyús motorban a dugattyú forog, és a munkaütem során közvetlenül forgatónyomatékot ad le. Az egyenletesen forgó dugattyú tömegközéppontja körpályát ír le. A mozgó tömegeket nem kell gyorsítani és lassítani, ezért azonos motortömeg esetén nagyobb fordulatszám és nagyobb teljesítmény érhető el. Kétütemű benzinmotorokhoz hasonlóan egyetlen főtengelyfordulat alatt zajlik le egy teljes működési ciklus. A motorház különleges, ovális (epitrochoid) alakú belső térrel rendelkezik, amelyet két oldalról egy-egy síklap zár le. A házban végzi forgó és egyben bolygó mozgását az excentrikusan elhelyezett, ívelt, egyenlő oldalú háromszög alakú tárcsa, amelynek csúcsai állandóan érintkeznek a motorház falával. Ez a három csúcs, három, egymástól elzárt, periodikusan változó munkateret hoz létre.
A szívó és kipufogórések nyitását és zárását a tárcsa vezérli. A szívó - és kipufogó-csatornákkal szemben helyezkedik el a gyújtógyertya. A köpeny középvonalában koncentrikusan helyezkedik el a rögzített kis fogaskerék. A köpeny közepében található, az oldalakat lezáró elemben csapágyazott excentertengely. A tengellyel szilárdan összekapcsolt excenteren forog a dugattyú. A dugattyú furatának egyik oldalán belső fogazás van, amely az oldalrész rögzített helyzetű kis fogaskerekén támaszkodik fel, és azon gördül le. Ez a fogazás csak a dugattyút vezeti, ami ennek következtében az excentertengely fordulataihoz és a köpenybeli körforgáshoz viszonyítva mindig a helyes mozgásfázisban forog. A forgómozgást excenter továbbítja a tárcsáról a főtengelyre. Ez a tengely az álló fogaskerék középpontján megy át, de a fogaskerékkel nincs kapcsolatban. A tömítést a tárcsa csúcsain elhelyezett rugalmas fémlapok végzik.
Négyütemű benzinmotornál egy teljes munkafolyamathoz két forgattyútengely fordulat szükséges. Egy kamránál a szívás, sűrítés, terjeszkedés és kipufogás ütemei alatt a dugattyú csak egyszer fordul körbe. A dugattyú kerülete mentén azonban három kamra helyezkedik el és mindhárom egy dugattyúfordulat alatt végzi a négy ütemet, tehát a Wankel-motornál egy dugattyúfordulatra három terjeszkedési ütem következik be. A dugattyú egy körülfordulása alatt mind a három térben, egy-egy négyütemű, egyhengeres benzinmotornak megfelelő körfolyamat játszódik le. Az egytárcsás Wankel-motor tulajdonképpen háromhengeres hagyományos dugattyús motornak felel meg.
Mikrotartalom
Oktatási információk
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
Még nem érkezett hozzászólás. Légy te az első hozzászóló!
Csak bejelentkezett felhasználó küldhet be hozzászólást.