Wankel-motor

Feltöltve
Csatolmány Méret
Wankel -motor.pdf 604.47 KB
Mikrotartalmat készítette
Vég Róbert László
Szaktanár: Vég Róbert László
Intézmény:
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Oktatási intézmény:
Műszaki Pedagógia Tanszék
Beosztás:
mérnöktanár hallgató

Kapcsolat
Üzenet írásához be kell jelentkezni.

Félix Wankel 1926-ban kezdett el foglalkozni a forgódugattyús motor szer­kesztésével. 1951-ben forgódugattyús kompresszort szerkesztett NSU motor­kerékpárhoz, majd 1954-ben készült el az első NSU forgódugattyús motor terve.

A bolygódugattyús motorban a dugattyú forog, és a munkaütem során közvetlenül forgatónyomatékot ad le. Az egyenletesen forgó dugattyú tömegközéppontja körpályát ír le. A mozgó tömegeket nem kell gyorsítani és lassítani, ezért azonos motortömeg esetén nagyobb fordulatszám és nagyobb teljesítmény érhető el. Kétütemű benzinmotorokhoz hasonlóan egyetlen főtengelyfordulat alatt zajlik le egy teljes működési ciklus. A motorház különleges, ovális (epitrochoid) alakú belső térrel rendelkezik, amelyet két oldalról egy-egy síklap zár le. A házban végzi forgó és egyben bolygó mozgását az excentrikusan elhe­lyezett, ívelt, egyenlő oldalú háromszög alakú tárcsa, amelynek csúcsai állan­dóan érintkeznek a motorház falával. Ez a három csúcs, három, egymástól elzárt, periodikusan változó munkateret hoz létre.

A szívó és kipufogórések nyitását és zárását a tárcsa vezérli. A szívó - és kipufogó-csatornákkal szemben helyezkedik el a gyújtógyer­tya. A köpeny középvonalában koncentrikusan helyezkedik el a rögzített kis fogaskerék. A köpeny közepében található, az oldalakat lezáró elemben csapágyazott excentertengely. A tengellyel szilárdan összekapcsolt excenteren forog a dugattyú. A dugattyú furatának egyik oldalán belső fogazás van, amely az oldalrész rögzített helyzetű kis fogaskerekén támaszkodik fel, és azon gördül le. Ez a fogazás csak a dugattyút vezeti, ami ennek következtében az excentertengely fordulataihoz és a köpenybeli körforgáshoz viszonyítva mindig a helyes mozgás­fázisban forog. A forgómozgást excenter továbbítja a tárcsáról a főtengelyre. Ez a ten­gely az álló fogaskerék középpontján megy át, de a fogaskerékkel nincs kap­csolat­ban. A tömítést a tárcsa csúcsain elhelyezett rugalmas fémlapok végzik.

Négyütemű benzinmotornál egy teljes munkafolyamathoz két forgattyútengely fordulat szükséges. Egy kamránál a szívás, sűrítés, terjesz­kedés és kipufogás ütemei alatt a dugattyú csak egyszer fordul körbe. A dugattyú kerülete mentén azonban három kamra helyezkedik el és mind­három egy dugattyúfordulat alatt végzi a négy ütemet, tehát a Wankel-motor­nál egy dugattyúfordulatra három terjeszkedési ütem következik be. A dugattyú egy körülfordulása alatt mind a három térben, egy-egy négy­ütemű, egyhengeres benzinmotornak megfelelő körfolyamat játszódik le. Az egytárcsás Wankel-motor tulajdonképpen háromhengeres hagyományos dugattyús motornak felel meg.

Célközönség
2 - szakképző iskola
Szint
K - középszint
Ágazatok és szakmacsoportok-2020
Szakmák és OKJ szakképesítések-2020
Szakmairányok-2020
Gépjármű mechatronikai technikus (szerviz)
Mikrotartalom értékelése
Nem értékelt
Hasznosnak találtad?

Még nem érkezett hozzászólás. Légy te az első hozzászóló!
Csak bejelentkezett felhasználó küldhet be hozzászólást.

További mikrotartalmak a feltöltőtől

A felhasználó jelenleg csak az oldalon látható mikrotartalmat töltötte fel. Nézzen vissza később.

Kapcsolódó mikro-tartalmak


 


A mikro-tartalmakat a szerzői jog védi! | ©  Minden jog fenntartva.