A tanítás, mint marketing

Feltöltve
Csatolmány Méret
A tanítás, mint marketing_compressed.pdf 501.98 KB
Mikrotartalmat készítette
Pozsonyi Dóra
Szaktanár: Dóra Pozsonyi
Intézmény:
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Oktatási intézmény:
Műszaki Pedagógia Tanszék
Beosztás:
hallgató

Kapcsolat
Üzenet írásához be kell jelentkezni.

A marketing és a tanítás látszólag két nagyon távoli fogalom. Mivel eredeti szakmám szerint marketinges vagyok, most pedig pedagógusnak tanulok, munkámban arról elmélkedtem, mi lehet a két terület közötti összefüggés: mi az, amit a marketinges tudásból hasznosítani lehet az oktatás területén is. A marketing legfontosabb fogalmai mentén fogalmazom meg a gondolataimat.

Ha a marketing definíciójáról beszélünk, a legtöbb megfogalmazásban megtaláljuk a következő komponenseket:

  • piaci igény, amelyre reagálunk,
  • piackutatás, tehát a piac megismerése,
  • illetve az úgynevezett: 4 P: termékpolitika, árazás, csatorna meghatározás és kommunikáció.

 

A legfőbb igény esetünkben a tanulás iránti igény, ez az, amire reagálunk. A piackutatás több tényezőre is kiterjedhet. Fontos egyrészt megvizsgálni a diákokat: képességeiket, személyiségüket, tudásszintjüket stb., másrészt az intézményi környezetet, harmadrészt más tanárok módszereit, eszközhasználatát, végül pedig szükséges követni a trendeket: új digitális technológiákat, módszereket. Egy tanár, oktató esetében ezeken felül elengedhetetlen a megfelelő önismeret és a folyamatos önreflexió is.

A piackutatás után meghatározzuk a célokat, amelyeket szeretnénk elérni a tanórán vagy hosszabb távon, ezek tanítás esetén lehetnek didaktikai, oktatási és nevelési célok, valamint a pedagógus oldaláról a tanári továbbképzés is ide tartozhat, hiszen a folyamatos tanulás ebben a szakmában is elengedhetetlen.

Célpiac tekintetében beszélhetünk formális (oktatási és képzési intézményben megvalósuló), és nonformális (pl: zenei kurzusok) oktatási térről, formális oktatás esetén alap-, közép- és felsőfokú intézményekről, valamint megkülönböztetünk állami és magán létesítményeket is. Lehetséges célcsoportok az órán jelenlévő és a hiányzó tanulók, hiszen a hiányzóval később más ütemben kell tovább haladni. Külön csoportként definiálhatjuk a speciális nevelési igényű diákokat, a valamely területen kiemelkedően tehetségesnek számító diákokat (esetükben fontos a tehetséggondozás), azokat, akik lassabban és azokat, akik gyorsabban haladnak a tananyag megértésével, elsajátításával. Amennyiben egy órán belül több csoportot is megszólítunk, differenciált oktatást valósítunk meg.

A 4 P témakörét a következőképpen foglaltam össze: a termék maga a tananyag, illetve az úgynevezett rejtett tanterv, amely olyan élményeket, tapasztalatokat, viselkedésmódokat, jelent, amit az adott intézmény nem oktat tantervszerűen és tantárgyi formában. A képzés ára lehet finanszírozott vagy önköltséges. A tanítási tevékenység megvalósulhat az oktatási intézményen belül, azon kívül (például múzeumban) és online. Amennyiben párhuzamosan online és offline is megtartjuk az órát, hibrid oktatást bonyolítunk le. A 4. P-nél olyan tényezőket kell számba venni, amelyekkel a célcsoport számára élvezetessé, eladhatóvá tesszük a termékünket. Itt különös jelentősége van a módszertannak, az eszközhasználatnak és a tanítási stílusnak.

Célközönség
0 - bárki
Szint
0 - nincs besorolás
Ágazatok és szakmacsoportok-2020
Szakmák és OKJ szakképesítések-2020
Mikrotartalom értékelése
Nem értékelt
Hasznosnak találtad?

Még nem érkezett hozzászólás. Légy te az első hozzászóló!
Csak bejelentkezett felhasználó küldhet be hozzászólást.

További mikrotartalmak a feltöltőtől

A felhasználó jelenleg csak az oldalon látható mikrotartalmat töltötte fel. Nézzen vissza később.

Kapcsolódó mikro-tartalmak


 


A mikro-tartalmakat a szerzői jog védi! | ©  Minden jog fenntartva.