Generációs különbségek az IKT eszközök használatában

Feltöltve
Csatolmány Méret
Mikrotartalom_Sánta-Bell Evelin.pdf 154.72 KB
Mikrotartalmat készítette
Sánta-Bell Evelin
Szaktanár: Sánta-Bell Evelin
Intézmény:
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Oktatási intézmény:
Szerves Kémia és Technológia Tanszék
Beosztás:
egyetemi adjunktus

Kapcsolat
Üzenet írásához be kell jelentkezni.

A kérdés körbejárásához 3 generációt kell megkülönböztetnünk. A jelenlegi egyetemi hallgatók többsége már a Z generáció tagja. Ők gyerekkoruktól kezdve találkoznak a digitális megoldásokkal, közösségi platformokkal. Rengeteg kortársuk már a mindennapi életét is megjeleníti ezeken a felületeken (influenszerek), így számukra természetes az ezeken keresztüli kommunikáció. A fiatal oktatók az Y generáció tagjai. Ők serdülő és fiatal felnőtt korukban találkoztak az elérhetővé váló robbanásszerűen fejlődő internet és digitalizáció világával. Míg a már idősebb X generáció tagjai felnőttként ismerkedtek meg ezzel a világgal.

Ennek megfelelően az oktatók életkorának megfelelően más-más problémák jöhetnek elő hallgatók és oktatók között. Míg az X generáció tagjai közül jóval kevesebben vannak fent a közösségi oldalakon és sokszor igen kis aktivitással, addig az Y generáció tagjai, hasonlóan a Z generációs diákokhoz már nagy arányban és aktívan használják ezeket a felületeket. Gyakran tapasztalt jelenség, hogy a diákok, akik megszokták, hogy itt tartják a kapcsolatot, itt osztják meg az információt, egy-egy korban hozzájuk közelebb álló oktatót is megkeresnek ezeken a személyes felületeken. Amennyiben szeretnénk ezt elkerülni érdemes a legelején tisztázni, hogy mit enged meg a tanár:

  • be lehet-e jelölni valamely felületen
  • munkaidőn kívül kereshetik-e ezeken a felületeken

 

Ha nem zárkózunk el a közösségi felületeken való kapcsolat tartástól, akkor is érdemes irányított mederbe terelni a megkereséseket, például közös chat-csoport létrehozásával valamely felületen, így egyrészt tudják, hogy csak oda írjanak, másrészt egymás kérdéseit is meg tudják válaszolni, ami terhet vesz le az oktató válláról. Az online oktatás előtérbe kerülésével több erre való alkalmazás, program is aktívan használttá vált (pl: Office Teams), így adhatunk egy olyan digitális teret, ami jól elhatárolódik a privát médiamegjelenéseinktől.

Az idősebb oktatói generáció esetén sokkal inkább az újtól és ismeretlentől való idegenkedés áll annak hátterében, hogy nem alkalmaznak oktatást segítő digitális eszközöket, applikációkat. Ilyen esetben amennyiben a nyitottság megvan, érdemes lehet bevonni a hallgatókat, egyrészt megkérdezni, hogy mire lenne igény, másrész bevonni őket az ehhez szükséges folyamatokba, akár teljesen átadni nekik egy-egy ilyen feladatot (pl: kvízfeladatok összeállítása egymásnak, akár értékelendő feladatként).

 

Célközönség
0 - bárki
Szint
0 - nincs besorolás
Ágazatok és szakmacsoportok-2020
Szakmák és OKJ szakképesítések-2020
Mikrotartalom értékelése
Nem értékelt
Hasznosnak találtad?

Még nem érkezett hozzászólás. Légy te az első hozzászóló!
Csak bejelentkezett felhasználó küldhet be hozzászólást.

További mikrotartalmak a feltöltőtől

A felhasználó jelenleg csak az oldalon látható mikrotartalmat töltötte fel. Nézzen vissza később.

Kapcsolódó mikro-tartalmak


 


A mikro-tartalmakat a szerzői jog védi! | ©  Minden jog fenntartva.