Egyenlőtlenség csökkentése a hallássérültek körében

Tantárgy
Feltöltve
Csatolmány Méret
mikrotartalom.pdf 275.38 KB
Mikrotartalmat készítette
Pintér András
Szaktanár: Pintér András
Intézmény:
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Oktatási intézmény:
Műszaki Pedagógia Tanszék
Beosztás:
közgazdász tanár hallgató

Kapcsolat
Üzenet írásához be kell jelentkezni.

Egyenlőtlenség csökkentése a hallássérültek körében pedagógiai szemmel

Szakképzésben a hallássérültek sok esetben jelentős hátrányban vannak oktatás területén, illetve tanulás terén, ezért bemutatom, hogy milyen lehetőségek vannak, hogy az ilyen egyenlőtlenségek csökkentésére.

A hallássérült tanulóknak/diákoknak lehetősége van

A hazai jogszabályok alapján ezeket vehetik igénybe:

  • képzési idő kiterjesztése
  • valamelyik kötelező tantárgy másik tantárgyra cserélése (pl. nyelvtanulás)
  • speciális feltételek a vizsgákon
  • hosszabb megoldási idő biztosítása
  • feladatok szövegének megértéséhez nyújtott segítség
  • tolmácsot alkalmazó hallássérült tanú esetében indokolt a tolmács részvételének biztosítása a vizsgaszituációban
  • egyéni konzultáció biztosítása

Speciális szükségletek az oktatás során:

  • orális tolmács (az orális tolmács a beszélő mondanivalóját egyidejűleg a hallássérült számára érthetőbb módon közvetít, általában hallássérült mellett vagy hozzá közel helyezkedik és szemben fordul vele, az orális tolmács az oktatónak, illetve társak számára segíti a hallássérült mondanivalóját, ha rosszul beszél vagy nehezen érthetően közli)
  • segédeszközök, mint pl:
    • hallókészülék
    • adó-vevő készülék
    • indukciós hurok
  • jegyzetelés
  • jelnyelvi tolmács (vizuális megértés, szaknyelvi kifejezések >> körülírás >> saját egyezményes jelek, a tanár, az oktató ne a jelnyelvi tolmácsra figyeljen, hanem a hallgatóságra, szükséges a tolmácsolásra időt biztosítani, például különösen vita, párbeszéd esetén)
  • friss tananyag biztosítása, naprakész jegyzetek, tankönyvek
  • infó-kommunikációs akadálymentesítés (írott forma, hangos bemondók, csengők)
  • jegyzetelés felmentése (az órán elhangzottak egyidejű követése például szájról olvasás, figyelés, az órai jegyzetek biztosítása (hallgató társak segítségek))

Forrás:

Dr. Papp: SNI tanulók, fiatalok a szakképzésben, 2015

Célközönség
0 - bárki
Szint
0 - nincs besorolás
Ágazatok és szakmacsoportok-2020
Szakmák és OKJ szakképesítések-2020
Mikrotartalom értékelése
Hasznosnak találtad?

Még nem érkezett hozzászólás. Légy te az első hozzászóló!
Csak bejelentkezett felhasználó küldhet be hozzászólást.

További mikrotartalmak a feltöltőtől

A felhasználó jelenleg csak az oldalon látható mikrotartalmat töltötte fel. Nézzen vissza később.

Kapcsolódó mikro-tartalmak


 


A mikro-tartalmakat a szerzői jog védi! | ©  Minden jog fenntartva.